Thursday 11 July 2013

Clos St Thomas – Les Gourmets Blanc 2011



"Unless I drink, I will not believe", said the Apostle! That is my story with Lebanese white wines. 

For a long time, I thought that Lebanon was not a country of white wines: they had almost too much body, not enough freshness, and were incomparable to Alsace, Loire or Bourgogne whites. But this country is full of resources and its winemakers are its lifeblood. They made me taste their whites and convinced me that they knew how to produce fresh and balanced white wines. 

Joe Assaad Touma is one of these winemakers, proud and sure of his wines, and convinced that he has the technique, terroir and passion needed to make a good white wine. It has a beautiful clear and shiny color, notes of pear and grapefruit, and a long and elegant aftertaste. 

My disbelief disappeared, no more doubts, Clos Saint Thomas has resurrected the reputation of Lebanese white wines!

* Vin de la Semaine: Clos St Thomas – Les Gourmets Blanc 2011

« Je ne crois que ce que je bois » disait l’Apôtre. C’est un peu aussi mon histoire avec les blancs libanais. 
Longtemps je me suis dit que le Liban n’était pas un pays de blanc, que les blancs libanais étaient trop marqués par le gras, pas assez de fraicheur, sans commune mesure avec les Alsaces, Loires ou autres Bourgognes. 

Mais ce pays est plein de ressources et ses jeunes vignerons en sont la force vive ! Ce sont eux qui m’ont fait gouter leurs blancs et m’ont convaincu qu’ils savaient produire des vins frais et équilibrés. Joe Assaad Touma fait partie de ces vignerons, fier et sur de ces vins, convaincu qu’il a la technique, le terroir et la passion de son coté pour concevoir un bon blanc, avec une robe parfaitement claire et brillante, de belles notes de poires rafraichies par de la pamplemousse et une finale longue et élégante. 

Et voila mon incrédulité effacée, plus de doute, le Clos St Thomas a bel et bien ressuscite la réputation des vins blancs libanais.


Cheers! Salim. _ with Chateau St Thomas - Lebanon 

No comments:

Post a Comment